For mindre end to måneder siden udkom den første bog i Karl
Ove Knausgårds firebindsværk, der følger årstiderne, og allerede nu er den
næste bog, Om vinteren, landet. Bøgerne er henvendt til
Knausgårds yngste datter og udformet som en personlig encyklopædi over ting og
fænomener som mønter, næsen, atomer og fødselsdage; et forsøg på at beskrive
den verden, som datteren skal vokse op i. I forhold til den første bog virker Om vinteren mere komponeret: Årstiden
spiller en større rolle, ikke kun i emnevalg (både vinter, sne, den første sne,
vinterlyde, kulde, julegaver, julenisser og fyrværkeri har således deres egne
opslag), men også i måden, vejret former familiens aktiviteter på. Samtidig er bogen
tematisk mere stringent. Indledningsvis beskriver Knausgård hvordan fostrets
udvikling minder om hele menneskehedens udvikling, fra et lille rejelignende
dyr, til et pattedyr med fingre og tæer – ligesom barnet, der ligger i mørket i
moderens mave, minder ham om Jorden i universets mørke. Denne idé om at stort
og småt rummer hinanden dukker op i utallige variationer i løbet af bogen, og
danner udgangspunkt for de fleste tanker, metaforer og associationer.
Derudover bruger Knausgård den
samme metode i størstedelen af teksterne: Først beskriver han to poler (såsom orden/rod,
fri/afhængig, synlig/skjult, ideel/reel, nærhed/afstand, nogen/ingen), og
dernæst giver han sig til at udforske grænselandet mellem dem. Når det
fungerer, kan metoden tydeliggøre besynderlige aspekter af uskrevne regler og
hierarkier, og blotlægge nogle virkelig interessante nuancer i sociale
omgangsformer. I teksten om vinduer bliver skellet mellem inde og ude anledning
til en (kærkommen) påmindelse om, hvor mærkeligt det er at opbevare planter
indenfor – for ikke nok med at ”inde” dermed bliver ”gjennomtrengt av ”ute””,
det foregår også under ”sterkt kontrollerte former, det er som om blomsternes
ute får et eget ”inne”, inne i det store ”inne”, bare ifølge det omvendte
prinsipp, for i blomsterpotten er det ”ute”, det vil si jorden og vannet, som
holdes ”inne” av veggene. Ingen dyrker blomster eller grønnsaker inne uten
disse ekstra veggene, for eksempel i jordhauger på gulvet; tvert imod, all
jord, alle småsteiner, all sand, gresstrå, barnåler og løv som av en eller
annen grunn havner inne, er uønsket og fjernes umiddelbart” (s. 271).
Når det til gengæld ikke fungerer,
er det som regel fordi forskellen mellem de to poler er lige lovligt skarpt
trukket op, eksempelvis ved at kalde en bestemt handling eller opførsel for ”utænkelig”,
selvom det højst drejer sig om noget, der er lidt usædvanligt (”Så innarbeidet
er stolens vesen av enerådighet at det er utenkelig at to voksne skulle dele en
stol, enten det nå var gjennom å sitte ved siden av hverandre, eller den ene
oppå fanget til den andre” (s. 52)). I den slags tilfælde beskriver Knausgård
ikke sociale normer, men snarere hvor utroligt tynget, han selv er af andres
blikke: ”Ganske ofte ser jeg
på livet vårt her med blikket til barnevernet eller sosialtjenesten. Er det
ikke altfor rotete? Er det ikke for lenge siden vi har skiftet sengetøy? Hvor
lenge er det siden de har badet, egentlig? […] Jeg tenker meg ganske ofte en
representant for en av disse myndighetene stå ved siden av meg og notere det
som skjer. Med rødt blekk i notatblokken står det: Fett hår. Skitne negler. En
av dem svært sint for svært lite, ukontrollert. En annen taus, mutt,
ikke-kommunikativ. Og de deler tannbørster. Fosterhjemplasseres?” (s.
167).
Hvor den foregående bog var fuld af håb for fremtiden, og
sågar skildrede nogle lykkelige stunder (i hvert fald ud fra en knausgårdsk
målestok), så rummer denne bog en mere eksplicit bevidsthed om livets
skrøbelighed. I det indledende brev skriver Knausgård flere gange, at hvis alt
går vel, vil der i fremtiden ske sådan og sådan (fx at datteren skal begynde i
skole). Denne bevidsthed om at noget forfærdeligt også kan ske, var stort set
ikke til stede i Om høsten, hvilket
gjorde at den visse steder blev lige lovligt sentimental. Dette skyldes måske,
at den bog udelukkende var præget af forventningens glæde, eftersom datteren på
dette tidspunkt endnu ikke var født, mens hun under arbejdet med Om vinteren rent faktisk bliver født,
endda en måned for tidligt, under dramatiske omstændigheder, hvor Knausgård et
øjeblik når at tænke, at hun er død. Den skrøbelighed forplanter sig i bogen,
og det giver plads til lidt flere nuancer og lidt mere perspektiv.
I det hele taget rummer Om vinteren flere deciderede højdepunkter.
Teksterne om hulrum, livsfølelse, operation og vinduer rummer noget af det,
Knausgård er allerbedst til: de indfølte, detaljerede beskrivelser af
dagligdagen, og de skarpe, særegne analyser af menneskers måder at organisere
sig på. At han også mestrer at veksle mellem det generelle og det specifikke,
ses i teksten om vand, som begynder med en beskrivelse af et helt almindeligt
glas vand, og slutter med en foruroligende beretning om en ven, der under en gåtur
i vintermørket pludselig ser noget lyse på havbunden, hvilket viser sig at være
en forulykket bil. Der er også adskillige små fine billeder, som når han kalder
næsen for kindernes telt eller skriver at ”åkrene utenfor vinduene var dekket av et tynt lag snø, hvor jordens
brune her og der trengte gjennom, omtrent som sår trenger gjennom tynne lag av
gasbind”.
Men der er samtidig noget trist
ved projektet. For udover at ville vise verden til sit nyfødte barn, er
årstidsbøgernes mål også at åbne verden for Knausgård selv. I Min kamp-serien gjaldt det om at bryde
med fiktionens begrænsninger, men det handlede lige så meget om at bruge
skriften som en flugt fra et utilfredsstillende hverdagsliv. Og den kamp kæmper
han tilsyneladende stadigvæk. For selvom datterens fødsel glimtvis fører til
lykkelige stunder, er det en stor tabserfaring, der kommer til udtryk i udsagn
som ”livet kan defineres som
kampen mot utligningskreftene, som det på sikt er dømt til å tape. Livet
eksisterer således på trass, og er tragisk i sin natur”, eller ”hverdagen får alt til å forsvinne,
hverdagen er som en sone hvor det som havner innenfor, blir dømt til glemsel”
– og der er ingen tvivl om at Knausgård spejler sig i sine børns måde at møde
verden på, og længes efter et mere frit og umiddelbart syn på tingene.
Om vinteren indeholder mange gode tekster, og heldigvis forholdsvis
få, der ligefrem er uinteressante eller ligegyldige. Dog synes jeg også, at
bogen bliver mærkeligt ujævn, når alle teksterne er stort set lige lange – uden
noget hensyn til, om Knausgård nu rent faktisk har synderligt meget at sige om
det pågældende emne. En del tekster kunne sagtens have været halvt så lange, mens
andre havde fortjent at få mere plads. Men det, der gør størst indtryk er
alligevel Knausgårds stædige kamp mod sit eget triste sind, og hans længsel
efter barndommens åbenhed. Det minder mig om en passage hos en af hans norske
forfatterkolleger, afdøde Stig Sæterbakken: ”Det å ha vært barn er vår store
sorg i livet. Vi går jo rundt og bærer på et dødt barn, helt til vi dør”.
*
Karl Ove Knausgård
Om vinteren (2015)
Forlaget Oktober
(Teksten er en udvidet version af min anmeldelse fra Information d. 28. november)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar