av og til mennesker med mørke sjøer i seg
og ansiktene til dem de savner, drivende et sted mellom bunn og
overflate
Du er menneske nå
er Eirin Gundersens debutbog. Digtsamlingen er en undersøgelse af sorgens
indflydelse på tid og erindring, på forholdet mellem nærvær og fravær. En ung
kvinde har mistet sin far, han er allerede fraværende i det første digt, som er
en beskrivelse af, hvordan døden har lagt sig over huset og dets beboere,
”dekket veggene med kjedsomhet som ikke er kjedsomhet, men stillhet” (s. 9). For
jeget bliver sorgen en slags prisme, den syr verden sammen på en ny måde (s.
13) – faderens fravær er forkert og fremmed, og via denne fremmedhed trækkes
alt det, hun forbinder med noget forkert – selv ”kommafeilene jeg ble gjort
oppmerksom på i niende, de røde strekene under ordene” – sammen i erindringen, indtil
det er det eneste, hun lægger mærke til. Det betyder samtidig, at jeget mister
tiltroen til sin egen hukommelse. Som om faderen med sin tilstedeværelse
repræsenterede sandheden om (/i?) sig selv, mens han nu kun eksisterer i hendes
erindring, hvor alt ligger hulter til bulter. Det er både frygten for at
glemme, og frygten for at gøre faderen uvirkelig ved at reducere ham, eller ved
at huske noget, der aldrig er sket:
jeg sitter på fanget til pappa, drikker saft. jeg er tre, kanskje fire
og dette husker jeg. dette har jeg alltid husket. han forteller meg hvorfor det
er så varmt. sommerens siste krampetak. sola skjærer i øynene. han grer håret
sitt bakover med en kam. vi myser begge idet farmor tar bildet. men jeg var
ikke født. nittenåttitre og jeg var ikke født. på fotografiet sitter søstra mi
på fanget hans, søstra mi drikker fra en hvit plastkopp, hun har blonde
korketrekkere og rød kjole. fargerne er matte, et gyllent filter, herdet av
skarpt lys, årstider og gul saft
(s. 20)
Du er menneske nå er
også en historie om at opdage sin plads i verdens kredsløb. Jeget forsøger blandt
andet at forstå sit forhold til omgivelserne ved at identificere sig med dem,
for eksempel med en sibirisk kvinde, der har levet det meste af sit liv
afskåret af andre mennesker, og nu taler et uforståeligt sprog, som ”sies å
ligne en slags kurring, langsom og malende” (s. 33). Andre gange spejler jeget
sig i forskellige dyr: ”under vann ligner huden min fiskeskjell. hendene
glinser, fingrene blir lange klør” (s. 50), eller som her, hvor hun ser sin
fars kiste blive sænket i jorden og er ude af stand til at græde:
”havskilpadden svømmer i dagevis uten annet enn saltvann å
drikke, den gråter for ikke å dø; saltet skilles ut fra blodet, blandes med
tårevæske, og havskilpadden gråter, slik også havoteren, sjøløven, selen og
sjøkuen gråter, store, salte tårer som holder dem i live” (s. 10).
Den slags identifikationer et af
digtsamlingens gennemgående motiver. Jeget er især fascineret af urtidsdyr, muligvis
på grund af deres evne til at overleve på trods af verdens skiftende
omstændigheder, men måske især fordi de bliver en slags repræsentanter for
hendes nye opfattelse af tid: ”å være en lungefisk, et urtidsdyr i nåtiden” (s.
50) og ”der forfedrene våre en gang reiste seg og begynte å snakke, kunne vi
bare bøyd oss, gått ned på fire, tilbake til urmennesket, alle ord usagt” (s. 49).
Sorgen har opsplittet den kronologiske tidsopfattelse, forplumret forholdet
mellem fortid og nutid, men efterhånden bliver det til en åbning for jeget, der
får hende til at forstå, hvordan hun er forbundet med alt det, der er gået
forud for hende: ”på alle steder der mennesker har vært: tråder som knytter
livene sammen. i gamle hus, på bunnen av dype innsjøer. begravd under stein og
jord og leire. enkelte dager ser jeg dem, trådene som følger etter meg hjem,
historiene som ber om å bli fortalt” (s. 58), eller ”for fremtiden er vi dette:
bindeledd, mønstre. en lang rekke mennesker som stod opp, gikk ut og levde til
det ikke var mer igjen av oss” (s. 54). Altså den vanlige erkendelse af livets
tyngde (eftersom det hviler på alt det foregående) og dets lethed (fordi det så
hurtigt erstattes af noget nyt). Og i den henseende er det også historien om at
vokse og opdage verden, kun for derefter at opdage, at den slags oplevelser og
erkendelser er det mest almindelige, der findes: ”jeg må tenke noe som alle som
tenker har tenkt” (s. 51).
I løbet af bogen erstattes det oprindelige du (den afdøde
far) med et nyt, i form af en kæreste. Sorgen som undtagelsestilstand glider
over i sorgfyldt hverdag, som efterhånden bare bliver almindelig hverdag, som
langsomt ledsages af et spirende håb. Fremtiden virker endda så lys, at jeget kan
vende sin egen død til noget positivt (eller måske bare meningsfyldt?), i hvert
fald i fantasien:
jeg tenker på å bli funnet som et skall, liggende et sted under jord og
stein, i forbindelse med et byggeprosjekt. at nogen skal grave meg fram, finne
ut når jeg levde, hvor lenge jeg befant meg her, om jeg spiste eller ble spist.
noen skal legge det som er igjen av meg på et sted med perfekt luftfuktighet;
den tørra lufta og levningene mine. noen skal ta vare på meg, stryke varsomt
med små koster og ønske å rekonstruere alt.
(s. 62)
*
Eirin Gundersen
Du er menneske nå
(2015)
Gyldendal Norsk Forlag
Ingen kommentarer:
Send en kommentar