Næsten uanset hvad Karl Ove Knausgård foretager sig, bliver
det en nyhed i kulturspalterne. Dette forårs store sensation var, at nordmanden
for første gang længe har skrevet noget, der kan betegnes som fiktion. At stort
set samme nyhed kunne læses for et par år siden, da Knausgård udgav Om sommeren, hvor han i et afsnit lever sig ind i en ældres kvindes historie,
siger noget om kulturjournalistikkens mangel på hukommelse.
Fuglene under himmelen danner udgangspunkt for en
moderne teateropsætning af Henrik Ibens Peer Gynt, men udgives også som
en lille bog med fotografier af engelske Stephen Gill. Novellen handler om en
kvinde, der er flyttet tilbage til sit barndomshjem for at passe sin syge mor.
Hendes 20-årige datter kommer på besøg for at få læsero til sine eksamener, men
bruger det meste af tiden på at være indesluttet og gå lange ture. Kvinden
befinder sig i en mellemposition med moderen til den ene side og datteren til
den anden. Hun forsøger at hjælpe dem begge, men formår ikke at leve op til
sine egne krav, og da en af dem kommer ud for en ulykke, spidser situationen
endnu mere til.
Fortællingen sammenvæves med storladne og grænsende til
romantiske naturbeskrivelser: »Jeg så over mot fjellet på den andre siden. Refleksen
fra det lave, rødlige sollyset fikk det til å se ut som om det brant langs
kanten. Holmene som sett herfra tilsynelatende lå rett under den stupbratte
fjellveggen, men som i virkeligheten befant seg flere hundre meter unna den,
sendte også lyset tilbake, svakt glødende over den blåsvarte vannflaten« (s.
54). Ikke overraskende fylder fugle også en hel del i disse beskrivelser. Bogens
titel henviser til Kierkegaards tekst om, hvad vi kan lære af »Lilien paa
Marken og Fuglen under Himlen«. I stedet for som mennesket at gøre modstand mod
verden ved at bekymre sig om for- og fremtid, hengiver fuglen sig til den ved
at leve i nuet. Derfor viser den for Knausgårds fortæller vejen ind i Guds
rige. Men er det overhovedet muligt for mennesket at give slip på sit eget
lille perspektiv?
Det spørgsmål stiller teksten, men den lykkes ikke helt med
at kombinere kvindernes liv med Kierkegaards tanker og en tung fuglesymbolik. Fuglene
under himmelen er ikke ligefrem banebrydende, og den virker heller ikke
brændende nødvendig. Alligevel er den værd at læse for de fine
naturbeskrivelser, samt ikke mindst den særegne stemning af, at noget
urovækkende ligger og ulmer under overfladen. Her vil jeg særligt fremhæve
fortællerens gamle mor, der næsten ikke har nogen stemme længere og stadig
rummer et stort følelsesliv, som hendes krop kun undtagelsesvist lykkes med at
udtrykke. Portrættet af hende var det, der gjorde størst indtryk på mig i
bogen.
*
Karl Ove Knausgård
Fuglene under himmelen
Forlaget Oktober
62 s.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar