I essayet ”On the Invisibility of Middle-Aged Women” skriver Dorthe Nors om et møde med en jævnaldrende kvinde på en litteraturfestival i Wales. Allerede efter nogle få bemærkninger opdager de, at de er fælles om en række erfaringer, såsom at mænd afslutter samtalen med dem, hvis en yngre kvinde træder ind i lokalet, samt at bilerne ikke længere stopper for at lade dem krydse gaden. Nors bruger mødet som afsæt for refleksioner over, hvorfor kvinder mister deres værdi i samfundet i takt med at de bliver ældre, og hvordan deres værdi altid er relationel:
The interesting thing
is that middle-aged women on the search for essence and their license to live
can come off as quite provocative characters. Some people regard them as
lacking self control—or even worse; they are conceived of as “self absorbed.” A
middle-aged woman who’s not preoccupied with handling herself or taking care of
someone else is a dangerous, erratic being. What is she up to? And what’s the
point of her being up to anything? […] In a world where women are almost always defined by their relationships
(daughter, sister, lover, wife, mother, grandmother) it strikes me as important
to shed a light on the woman herself. What is she without all these shoes she
has to fill? Well, she’s an existence and she’s an existence that either
disturbs her surroundings—or is in the danger of retreating from them: like
mist.
(Nors (2016), http://lithub.com/on-the-invisibility-of-middle-aged-women/)
Jeg kom til at tænke på Nors’ essay da jeg læste Wencke
Mühleisens tredje roman, All gjeldende
fornuft, som udkom i begyndelsen af året. Gennem breve til tre forskellige
modtagere – fortællerens ”livsledsager”, hendes veninde og et ikke nærmere
specificeret ”du” – tegner bogen nemlig et portræt af en kvinde, der på nærmest
samtlige punkter er faldet ud af sit eget liv. Hendes arbejde som leder på et
humanistisk institut gør, at hun ofte er væk hjemmefra i et par uger ad gangen,
og det er her, i en sparsomt indrettet lejlighed i Stavanger, at hun begynder
at skrive breve. Indledningsvist klager hun over at være rastløs, samt at være
træt af akademisk sprogbrug, bureaukrati og nedskæringer, men da det går op for
hende, at problemet ikke bare er en ”snakkekrise” (s.15), tager hun orlov fra
universitetet og flygter til Italien.
Som ung boede Mühleisens
fortæller i et kollektiv knyttet til den såkaldte ”Aktionsanalytische
Organisation”, der gjorde op med kernefamilien og praktiserede fri seksualitet.
De alternative fællesskabsformer var frisættende i begyndelsen, men da hun
forelskede sig i ham, der blev hendes livsledsager, føltes monogamiet som
”omvendt utroskap” (s. 32). Senere, efter at være flygtet fra kollektivet, er
hun en af frontkæmperne for at få kønsstudier indført på universitet – men som
hun påpeger i et brev til veninden, der også er hendes kollega på instituttet,
er de gået fra at være magtkritiske til at være ”de flinkeste i klassen” (s.
117), med fast stilling og udsigt til en fornem pension.
Det oprørske engagement er erstattet af desillusion. Endnu
værre end tabet af idealisme er dog tabet af ikke blot fortællerens eget begær,
men også af hendes tiltrækningskraft: ”Vi har sjelden sex, vi to. Jeg er 62 år. Tallet fremkaller et kvalmende
søkk. Bilder av min mors lik i sengen der jeg sto over den ugjenkjennelige
dødsmasken. Hun som hadde vært levende for bare fem minutter siden. Å bli
stirret på som et menneskelig avfallsprodukt” (s. 93). Mühleisen skriver
utroligt fint om denne stilfærdige og dybtfølte fortvivlelse over tabet og
savnet: ”Dette er verdens
mest håpløse spørsmål: Hvorfor begjærer du meg ikke lenger? Jeg forsøker å være
tapper. Jeg skjemmes over mitt selvopptatte, rasende savn. Det er ikke
tilfredsstillelsen jeg higer etter, tror jeg, for den kan jeg saktens gi meg
selv – men å bli tatt imot. Å ikke bli lengtet etter er som å falle ut av det
levende” (s. 94).
Løsrevet fra relationer og mislykkede samværsformer leder
fortælleren efter et nyt fællesskab. Særligt leder hun efter ældre kvinder, der
ikke ”føler seg som avslåtte tv-er” (s. 143), og disse finder hun blandt
forbilleder som Patti Smith, Suzanne Brøgger og Laurie Anderson (I den
forbindelse er det måske også værd at bemærke, at bogens sidste brev er dateret
8. marts). Et gennemgående motiv i romanen er kroppens forbindelse til
omgivelserne: ”Da jeg lå på
stranden denne vårdagen, som så mange ganger tidligere, var det som om de tregt
buldrende dønningene ble beveget av jordens indre, som om brenningene sto i
forbindelse med hjertet mitt og fikk det til å trekke seg sammen og vide seg ut”
(s. 35). På sin vis starter fællesskabet altså her, med jorden, hjertet og
vejrtrækningen. Undervejs tænkte jeg flere gange på amerikanske Juliana Spahrs
digtsamling This Connection of Everyone
with Lungs og navnlig på Susanne Christensens En punkbønn, som også fremskriver et (aktivistisk) fællesskab med
udgangspunkt i åndedrættet – og begge bøger er da også nævnt i
litteraturlisten, der afslutter All
gjeldende fornuft.
Wencke Mühleisens roman er glimtvis en stærk skildring af
skæringspunkterne mellem længsel, frygt, forundring og desperation. Alligevel
er jeg ikke voldsomt begejstret for den. Det er, som om All gjeldende fornuft er for klog på sig selv, den er sjældent
tilstrækkeligt nysgerrig eller undrende, og det gør, at dens analyser af
eksempelvis ”fellesskapets salige og ødeleggende kraft” (s. 127) for det meste
ikke hæver sig over det selvfølgelige. I forhold til at fortælleren er en
autoritet inden for kønsforskning, er det i hvert fald forbavsende for mig, hvor
indlysende mange af dens pointer om relationer, køn og seksualitet er. Dens
afsluttende bemærkninger i denne henseende skulle måske snarere have været
romanens udgangspunkt, hvis der skulle være kommet noget interessant og
overraskende ud af det for mig. Som det er nu, er jeg sympatisk indstillet over
for bogen, men jeg har læst både fagbøger og andre romaner, der er mere åbne og
nysgerrige og som giver mig nye perspektiver på de emner, der tages op her, og
derfor forbliver min sympati frustrerende nok ret principiel.
All gjeldende fornuft er lang tid om at komme i gang, og den er
også for lang tid om at runde af. Midterdelen er suverænt den stærkeste, og jeg
har på fornemmelsen at det skyldes, at vi her faktisk får lov at følge
fortælleren, mens det går op for hende, at problemerne ikke kan affejes som en
sprogkrise eller en mæthed af den akademiske verden, men at disse følelser har
forbindelse til alle andre centrale dele af hendes liv. Problemkomplekset
folder sig ud på en virkelig fin måde, og netop derfor føles bogens slutning
heller ikke som noget klimaks, men mere som en lidt unødvendig dobbeltknude på
en række tråde, der undervejs hverken har været synderligt spredte eller
sammenfiltrede.
*
Wencke Mühleisen
All gjeldende fornuft (2017)
Gyldendal Norsk Forlag
156 s.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar