(7. november 2016)
Stig Sæterbakken (1966-2012) er en uomgængelig skikkelse i
nyere norsk litteratur. Han var både en begejstret formidler af oversete
udenlandske forfattere, en temperamentsfuld anmelder og en kontroversiel leder
af Norsk Litteraturfestival, hvor han et år inviterede Holocaust-benægteren
David Irving til at tale om temaet ”Sandhed”. Udover nogle tidlige
digtsamlinger tæller hans forfatterskab adskillige romaner og essaysamlinger.
Sæterbakken var optaget af tilværelsens dystre sider, og de fleste af hans
værker beskæftiger sig med ondskab og moral – eller måske rettere manglen på
samme. For som Audun Lindholm skriver i forordet til antologien Alt menneskelig: ”Har forfatterskapet en
gjennomgående problematikk, dreier den seg om hvor lite våre moralske
overbevisninger kan stille opp med i det kritiske øyeblikket da vi virkelig
stilles på prøve” (Lindholm (2016), s. 10).
Da Sæterbakken døde, efterlod han
sig et manuskript bestående af selvbiografiske notater, som hans redaktør
Herdis Eggen i samarbejde med forfatteren John Erik Riley nu har samlet under
titlen Ikke noe av dette handler om meg.
Bogen består af dagbogsoptegnelser, erindringer, læsninger af blandt andet
Rimbaud og Peter Handke, små iagttagelser, aforismer og ansatser til essays.
Også her er moralens skrøbelighed et centralt emne; det strømmer gennem hele
manuskriptet, og findes blandt andet spidsformuleret i udsagn som: ”Det finnes ikke ett moralsk
menneske på denne jord. Ikke ett. Men det finnes en sann overflod av
følelsesmennesker” (s. 10).
Ikke noe av dette
handler om meg tegner et portræt af et splittet menneske. Sæterbakken
beskriver, hvordan han siden barndommen har været præget af tristhed, og
hvordan han som voksen stadig kæmper med at tage del i andres aktiviteter og
glæde. I stedet taler han om en særlig ”11. september-glede” – en længsel efter
katastrofer og ulykker, som også rummer gruen for, hvad der vil ske, hvis
katastrofen rent faktisk indtræffer. Det ligner et ønske om at den angst, der
følger ham hver eneste dag, vil vise sig ikke blot at være en lidelse, men at
den faktisk er velbegrundet. Samtidig er det et udtryk for den søgen efter
intensitet, der kendetegner Sæterbakkens skrift:
jeg tror jeg alltid, dessverre, har vært slik, det vil si hjemsøkt av
en uutslukkelig hang til ytterligheter, til enten det ene eller det andre
[…] Åjoda, storartet, fullkomment,
grandiost skulle det være, enten det
storartede kom som nederlag eller det kom som triumf (en egenhet ved min
familie igjen: enten er man lykkelig, eller også er man ulykkelig!). Og har man førstt fått en slik holdning
inn med morsmelken, ja, da er man også ingitt med en helt usedvanlig
disposisjon for skuffelser livet ut. For det mest tragiske ved en slik
innstilling er selvfølgelig det faktum at sannheten nesten alltid ligger et
sted imellom.
(s. 60-61)
Mange af tankerne i bogen kredser om døden, lige fra
beskrivelsen af barndomslegen ”likke lig” – som gik ud på, at Sæterbakken og
hans ven skiftedes til at iscenesætte et mord og agere lig, mens den anden
forsøgte at opklare forbrydelsen – til de tilbagevendende refleksioner over en
bestemt modvilje mod livet, som der ikke findes ord for: ”det er som jeg i
skrivende stund er knyttet til livet med en ytterst tynn tråd. […] Men noen
selvmorder er jeg altså allikevel ikke. Hva skulle man kalle det, når noen
inderlig oppriktig ønsker sin egen død, men ikke selv er rede til å avstedkomme
den?” (s. 104). På trods af, at han ikke definerer sig selv som selvmorder,
skriver Sæterbakken (med vanlig hang til ambivalens) også, at ”det er som om
det finnes et selvmord jeg alltid har vært på vei mot, og som jeg bare ennå
ikke har hatt mot nok – eller det motsatte: motløshet nok – til å begå” (s.
132).
Udover fine beskrivelser af livet med kone og børn, er der eksempelvis et fantastisk portræt af den lokale købmand, som minder en om, hvor sjov Sæterbakken også kan være: Hver eneste gang han svinger forbi og handler, er købmanden fjendtlig og sur fordi indkøbene er så små, hvilket gør Sæterbakken fjendtlig og nærig, og således hidser de ordløst hinanden op, to bidske mænd på hver sin side af disken, i et optrin, der skildres både hovedrystende morsomt og latterligt. De ekstreme og morbide tanker vidner om en enorm eksistentiel tyngde, og den splittelse, som Sæterbakken skildrer i utallige former, fungerer også som en påmindelse om, hvor skrøbeligt det hele er: ”uansett hvor man er, og hvor tilfreds man er, og hvor meningsfylt det arbeidet som opptar en er, og hvor øm og gjengjeldt den kjærlighet man er oppslukt av er, og hvor stor og sunn den familien man har maktet å etablere omkring seg er, så kan en gal mann med øks når som helst brase inn gjennom døren og ødelægge alt sammen på under et minutt” (s. 16). Ud fra et ønske om at undersøge, hvorvidt de vedtagne sandheder kan holde til at blive udsat for kritisk analyse, skriver Sætterbakken sig både frem til yderligheder og bevæger sig i det tågede grænseland mellem dem, hvormed han portrætterer mennesket som ”en hud mellom to former for kaos” (s. 178).
Som med andre af forfatterens bøger er det, der står
stærkest for mig her, ikke hans moralbegreb eller tanker om døden; det er den
markante stemme og det nærvær, der lyser op fra teksten. Sæterbakken er både
skarp, morsom, dramatisk og til tider håbløst idiosynkratisk, men uanset hvad
er det interessant at følge ham og se hvilke perspektiver, hans dunkle tanker
åbner op for.
Bogen er visse steder præget af
redundans og enkelttekster, der er under niveau (en af dem lyder for eksempel
blot ”En enorm mangelvare: gode skrekkfilmer” (s. 61)) – men det ændrer ikke
på, at Ikke noe av dette handler om meg
er en intens og velskrevet bog, som jeg kommer til at tænke både med og mod i
lang tid fremover.
*
Stig Sæterbakken
Ikke noe av dette
handler om meg (2016)
Cappelen Damm
192 s.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar