Da Torunn Borge døde i 2014 i en alder af blot 54, efterlod hun sig en række mere eller mindre færdige tekster, som nu udgives sammen med nogle af de essays, anmeldelser og interviews, der tidligere har været trykt i aviser og tidsskrifter. Udvalget er foretaget af Dagfinn Carlsson, Ingrid Storholmen og Henning Hagerup; sidstnævnte er desuden medforfatter på fire af bogens tekster.
Tankens lystprinsipp indeholder
essays om blandt andet Cecilie Løveid, Victor Klemperers dagbøger, Ola Bauer, rejsens
metafysik og Thure Erik Lunds Om naturen.
Titelessayet rummer Borges overvejelser om kritikerens rolle og virke, og
fungerer blandt andet som en kritik af de traditionelle opdelinger i høj- og
lavkultur:
Det er opplagt at en artikkel som er såkalt dyptgående, undersøkende
med hensyn til et bestemt verks forutsetninger og plass i den samtidige
litteraturen, at hvis denne artikkelen står på trykk i en dagsavis og ikke i en
essaysamling, så foreligger det materielle og symbolske forutsetninger som ikke
unnlater å virke. Det er ikke for ingenting at man fremdeles kan betrakte Marcel
Duchamps pissoar utstilt i et galleri som et vesentlig utsagn om de endrede
vilkår for betraktning av kunst og lesemåter i vårt århundrede. Hvis man
betrakter dagsaviser som B-kultur og bøker og tidsskrifter som A-kultur, noe
som er høyst vanlig, også blant dem som sverger til B-kultur, vil man altså
oppnå det tilsynelatende motsatte av Duchamps poeng ved å la noe essayistisk
trykke i en dagsavis, siden avisen er å betrakte som noe vulgært.
(s. 38-39)
Hvis de problematiske aspekter af disse inddelinger ikke
allerede er tydelige, bliver de det når man stiller sagen op på ovenstående
måde, og Borge mener da også, at så længe den rigide skelnen mellem høj- og
lavkultur opretholdes, vil de deraf følgende diskussioner om bred/smal og
akademisk/folkelig (etc.) blive ved med ”å distrahere publikum og kritikere”. I
stedet plæderer hun for en kritik, der foruden ”utholdenhet og vilje til å
utfordre sine egne og for øvrig rådende oppfatninger om kvalitet og verdi” (s.
40) er drevet af nysgerrighed. En kritik, der ikke handler om at evaluere, men
om at ”tydeliggjøre verkets egen dynamikk i møtet med en selv”. Borge skriver
fint om nogle af de frustrationer, man kan opleve som anmelder, når man ved
afleveringen af en tekst må erkende, at det ikke lykkedes at få beskrevet
bogens problemer (og/eller anmelderens problemer med at læse den) på en
tilfredsstillende måde. På trods af, at hun erkender, at hun sjældent lever op
til sine egne kritikeridealer, indeholder udvalget et eksempel på, hvor
interessant det kan blive, når anmelderen skriver sin egen tøven og frustration
ind i teksten. I ”Harmoni og opprør – Tenk om jeg visste hva poesien het!”
læser hun således to digtsamlinger (Henning H. Bergsvågs Nattarbeid og Frank Hiis’ Samlet
for å rasere), eller måske forsøger hun snarere at forstå, hvad der står i
vejen for hendes læsning: ”Jeg kan anerkjenne begges talent, men bare
unntaksvis finner jeg dikt i deres bøker som dytter i min erkjennelse, følelse
eller tanke. Så derfor burde jeg kanskje ikke skrevet denne teksten, eller
kanskje nettopp jeg skal tvinges til å lete, i alle fall lete etter stedene der
jeg kan samtale med diktene, i forvissning om at min sensibilitet og
erkjennelse alltid vil være begrænset” (s. 113).
Andre steder mærker man til gengæld tydeligt Torunn Borges
sensibilitet og engagement, særligt i
teksterne om kristne digtere som Inger Elisabeth Hansen,
Gunvor Hofmo og Steinar Opstad. En af bogens gennemgående pointer er, at
eftertiden (og kritikken) må blive bedre til at håndtere litteratur, der ikke
passer ind i tidens tankegods:
Det er ikke opp til leseren av et erklært kristent dikt å avvise det
for dets troende innhold, gudsbegrepers innhold er bestemt av menneskers
erfaring og av en levende tradisjon. Om disse så betraktes som ugyldige fra én
lesers side, rokker uansett ingen skepsis ved tilværelsens faktiske preg av
lidelse og meningsløshet, men også av håp. Slik sett er det mulig å lese
kristne diktere med utbytte for den som ikke deler trosoppfatningen, hvis man
deler en erfaring av motstridende og sammensatte krefter, og dessuten ut fra
historisk viten om det samme […] vi
trenger ikke dele en tro for å kunne lese et dikt, men vi kan tro et diktverk
på dets ord.
(s. 66)
Da jeg for godt et års tid siden anmeldte Steinar Opstads
seneste udgivelse, digtsamlingen Kjærlighetstapene
(2015), havde jeg en klar fornemmelse af, at mange af de figurer og
motiver, der optrådte i digtene, var gengangere fra tidligere bøger. Samlingen
forblev forholdsvist lukket for mig, men mange ting faldt på plads under
læsningen af Borges essay om forfatterskabet. Teksten, der oprindeligt blev
trykt som efterord til Opstads samlede digte, leverer både et forbilledligt
klart overblik over forfatterskabets temaer og motiver, og forsøg på at
karakterisere nogle af dets øvrige grundtræk: ”Opstads dikt er båret av
klanger, av presis diksjon og av et veldig tanke- og følelsestrykk. Hvis de er
skremmende, er de det på en annen måte enn marerittene der vi ikke kommer av
flekken. Jeg blir heller grepet, vekselvis som av noens vennlighet, en stor
sorg eller av veldig raseri, et brøl” (s. 149).
Der er ingen tvivl om, at Torunn Borge både skrev og tænkte
godt; der er mange fine formuleringer rundt omkring i bogen, som når hun
beskriver kroppen som ”vår siste og ytterste forvirring” (s. 165). Alligevel
har jeg tænkt overraskende lidt på teksterne, siden jeg blev færdig med at læse
dem. Tankens lystprinsipp rummer fine
essays og beskrivelser, men den føles uforløst. Det er, som om Borges tanker
konstant er klemt sammen på alt for lidt plads. Mange af teksterne er præcise
karakteristikker af værker og forfatterskaber, men når sjældent videre end det.
Flere gange standser tanken endda lige der, hvor det ellers begynder at blive
interessant, som når Borge spørger: ”Hvis kravet om poesiens politisering
dreier seg om å se hva som umiddelbart identifiseres som politikk, det vil si
nyheter, hvori befinner poesiens særegenhet seg da?” (s. 122). Spørgsmålet får
lov at blive stående uden yderligere kommentarer, og ender dermed et sted
mellem det polemiske og det retoriske. Det er synd, for jeg ville gerne have
hørt mere om det, og som sådan ender det med at være symptomatisk for min oplevelse
af bogen.
*
Torunn Borge
Tankens lystprinsipp (2017)
Forlaget Oktober
243 s.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar